Put some informations about your eshop here (address, contacts etc.)
 

Totul despre Culturism

 

Rolul alimentaţiei în slăbire

Studiile recente tind să dea tot mai mult vina pe moştenirea genetică pentru problemele de supraponderabilitate, totusi nu intotdeauna genele sunt cele carora trebuie sa li se impute greutatea. Daca mamica v-a rasfatat - sau daca v-a permis sa va rasfatati - cand ati fost copii, daca a fost o mama speriata, care credea ca toate problemele se rezolva prin mancare, daca va consola cu dulciuri, ea a contribuit la instalarea in corpul vostru a cateva miliarde de adipocite.

Ea v-a facut, in acelasi timp, cadoul "otravit" de a va imprima deprinderi alimentare rele. Daca mama a fost perfecta, dar adora bucataria, daca v-ati nascut intr-o familie in care "mancarea copioasa" era ceva cotidian, este, din pacate, acelasi lucru.
De adipocite nu puteti scapa: ele scapa complet influentei vointei voastre. Nu acelasi lucru se intampla cu obiceiurile rele.

In majoritatea cazurilor, originea kilogramelor jenante se gaseste fara gres in alimentatie. Chiar daca aveti impresia ca nu mancati mult.

Iata o constatare incurajanta: este mult mai usor sa slabesti atunci cand ai constientizat erorile alimentare. De asemenea, este mult mai usor sa iti pastrezi silueta atunci cand ai avut timpul necesar pentru a-ti modifica obiceiurile alimentare. Din fericire, fatalitatea ereditara nu intervine in desfasurarea acestei aventuri de cursa lunga care este slabitul.
Regimul alimentar si suplimentele

In primul rand uitati de "supa de varza", dieta de schimbare a metabolismului, regimuri cu fructe, pastilele minune etc. Ele nu numai ca nu sunt eficiente ci sunt potential periculoase pentru buzunar dar mai ales pentru sanatate.

Dieta trebuie sa-ti asigure pe langa necesarul de macronutrienti(proteine, glucide, lipide) si micronutrientii si oligoelementele foarte necesare(vitamine, minerale, enzime, bioflavonoizi etc.). Un regim strict sau de infometare nu are cum sa ti-i aduca pe toti.

Un singur exemplu: fara un aport suficient de antioxidanti(vit C si E in principal) radicalii liberi proveniti din diferite procese metabolice care se desfasoara la o intensitate mai mare pot deveni foarte daunatori organismului.

Trebuie sa reduci caloriile. Totul trebuie insa facut progresiv. O cale sigura spre esec este sa incerci sa reduci brusc numarul de calorii consumate.

Dar la ce sa renunti?
Grasimile nesanatoase. Vezi Grasimile. Atentie la grasimile ascunse in mezeluri si alte preparate din carne sau de patiserie, lapte integral, branzeturi fermentate, margarina(folositi unt in loc de margarina daca este nevoie, margarina este un produs nenatural, aproape toxic pentru organism), produse de fast food(chicken mc'nuggets au o cantiate enorma de grasime, nu sunt de fapt carne ci un amestec care contine ceva carne, soia, aditivi si multa grasime) etc.

Atentie si la excesul de zel si reducerea TOTALA a grasimilor din alimentatie, care este iarasi o practica ilogica si periculoasa. Trebuie insa sa stii sa alegi grasimile sanatoase. Exista grasimi cum este acidul linoleic conjugat(CLA) care chiar ajuta la arderea grasimilor. De asemenea grasimile ajuta la absorbtia si trasnportul vitaminelor liposolubile, A, D, E, K.

Un consum prea redus de grasimi poate duce chiar la cresterea colesterolului iar la barbati la o secretie de testosteron mult diminuata.
Anumite suplimente cum este chitosanul reduc absorbtia grasimilor si deci a unor vitamine, evitati sa luati acest tip de "fat-blockers" odata cu vitaminele si mineralele.

Glucidele cu indice glicemic mare- produse de cofetarie, dulciuri, prajituri, bomboane, bauturi racoritoare, paine alba, orez, cartofi, chiar si sucuri de fructe naturale(deoarece nu au fibre vegetale care sa incetineasca absorbtia glucidelor nivelul lor in sange creste prea repede si este foarte probabil sa se depuna sub forma de grasime).

Atentie la produsele indulcite artificial. Cateodata indulcitorii artificiali pot fi mai daunatori decat zaharul in sine.

Vezi Tabelul cu Indicele Glicemic si Carbohidratii.

Din contra, proteinele in alimentatie trebuie crescute. De ce?
1. ajuta la cresterea masei musculare,
2. ard mai multe calorii in procesul de digestie,
3. ofera o perioada mai indelungata senzatia de satul,
4. este mai putin probabil sa se depuna sub forma de grasime.
Ele trebuie luate insa din surse "curate" fara grasimi in exces: carne de pui, peste slab, vita slaba, albusuri de ou, lapte sau branzeturi degresate si ca sursa alternativa: suplimente nutritive(pudre proteice si MRP).

Nu cumva sunt proteinele periculoase?
NU, nu sunt periculoase daca esti sanatos, ele sunt periculoase pentru persoanele bolnave. Din acest motiv este foarte important ca inainte sa incepi orice program de antrenament sau alimentatie sa-ti consulti doctorul in legatura cu regimu pe care vrei sa-l urmezi si sa-ti faci analize cat mai cuprinzatoare.

De cate ori sa mananci pe zi?
Pentru a mentine metabolismul ridicat si pentru a tine sub control senzatia de foame si depunerea de grasimi, cel putin 4 mese pe zi sunt indispensabile.

Organismul are numeroase mecanisme de reglare, el depisteaza cand in sange exista surplus de nutrienti care nu poate fi folosit(dupa o masa copioasa) si ii transforma in grasime, iar grasimea o depune in cele mai inestetice locuri. Daca insa are un flux constant de nutrienti(obtinut prin mese mici si dese) el ii va folosi pentru repararea tesuturilor si pentru energie.

Ultima masa din zi nu trebuie sa fie la distanta mare de ora de culcare cum recomanda unii, trebuie doar evitate glucidele in exces la aceasta masa si alimentele cu absorbtie rapida.

Sfaturi:

Invata sa-ti numeri caloriile din alimente si suplimente si tine un jurnal, acesta te va ajuta ENORM.
In legatura cu alimentele, pur si simplu nu mai cumpara alimentele care stii ca nu sunt bune(invata sa citesi etichetele!!!) pentru ca daca nu le ai la indemana, tentatia va fi mai mica.

Alege alimentele in forme cat mai naturale, neprocesate termic sau altfel. Evita legumele conservate, faina alba, produsele de patiserie etc. Incearca sa mananci cat mai multe legume crude, cereale nedecorticate, nuci, seminte(surse de grasimi esentiale si fibre) etc.

Inainte de o masa care stii ca va fi prea mare, bea cateva pahare de apa, asta te va face sa consumi mai putine alimente.

Vezi si Planul de alimentatie.

Apa este foarte importanta, lista motivelor este lunga...
In special pentru femei: hidratarea se face din INTERIOR, nu din exterior. Tinand tot timpul un nivel de hidratare ridicat si tenul va fi mai hidratat si se va preveni imbatranirea prematura.

Vezi si Hidratarea.

Suplimentele

Nu cumva sunt suplimentele daunatoare?
Nu, suplimentele sunt extrase din produse animale sau vegetale, concepute special pentru o dieta sanatoasa; luate conform prospectului ele nu au efecte secundare. Nu le confundati cu medicamentele.

Ce suplimente se recomanda in timpul regimurilor de slabire?

1. Suplimentele cu vitamine si minerale sunt foarte importante. Ele aduc in organism acesti micronutrienti care foarte probabil nu sunt asigurati din alimente si sunt in acelasi timp foarte necesari. Vitaminele nu ingrasa! Ele au valoare calorica nula.

2. Inlocuitoarele de masa(MRP) si pudrele proteice- ele aduc un aprort de proteine si carbohidrati, curati si exact in cantitatile pe care le vrei. Cele mai evoluate au inclusa si o cantitate mai mare de fibre.

3. Lipotropicele- l-carnitina, colina, inositol, metionina- ajuta la transportul si procesarea grasimilor- ele nu au efect fara exercitii.

4. Termogenicele- bazate in special pe cocktailul termogenic (efedrina/ cofeina/ aspirina) care mareste atat metabolismul cat si consumul de calorii in timpul antrenamentelor. Ele pot avea efect si in lipsa antrenamentelor, dar regimul este necesar.

5. Suplimente sau medicamente care impiedica absorbtia anumitor nutrienti- in special grasimile- Chitosan sau HCA Chitosan.

Atentie la anumite batoane asa-zis pentru slabit si care contin cantitati importante de grasimi saturate(margarina) si carbohidrati cu indice glicemic mare!

Vezi si Suplimente