Put some informations about your eshop here (address, contacts etc.)
 

Totul despre Culturism

 

MInerale

Sarurile minerale sunt deasemenea indispensabile corpului uman , precum proteinele , hidratii de carbon , grasimile si vitaminele . Inainte de a asigura cresterea , dezvoltarea si alte diferite functii vitale , organismul 'necesita' mai mult de 20 de saruri minerale .

Termenul exact este "necesita" deoarece corpul nu poate "fabrica" sarurile minerale , ele sunt luate zilnic din alimentatie . Pentru sportivi , trebuie stiut ca sarurile minerale nu sunt substante energetice , nici materiale de 'constructie' , totusi ele servesc drept catalizatori , de o foarte mare importanta , in numeroase procese fiziologice .

Printre sarurile minerale , distingem macro-elementele si oligo-elementele . Din categoria macro-elementelor , fac parte toate mineralele care depasesc 50 mg/kgcorp . Nevoia zilnica necesara organismului , se situeaza sub 100 mg , pentru unele minerale, altele sub 1 gram .

Pentru oligo-elemente , corpul nu are nevoie decat de cateva micrograme (mcg) . Totusi , oligo-elementele sunt la fel de importante ca macro-elementele . Printre macro-elemente se numara calciul , sodiul , potasiu , fosforul , clorul , magneziul . Sarurile minerale permit , printre altele , constructia substantelor corporale , ca de exemplu oasele , dintii , hemoglobina , hormonul tiroidian .

Mineralele au capacitatea de a mentine stabilitatea membranelor celulare , echilibrul osmotic , activand diferite enzime , contribuind la formarea electrolitilor in lichidul corporal . Mineralele sunt necesare la transmiterea de impulsuri nervoase la contractia musculara ; serveste la neutralizarea aciditatii corporale prea ridicate . Organismul pierde zilnic minerale prin urina , fecale , transpiratie . Pentru sportivi , o mare parte din minerale sunt eliminate mai mult prin transpiratie , mai ales in cazul antrenamentelor intense , deci sportivii au nevoie de un aport zilnic mult mai ridicat decat persoanele sedentare .
Macro-elementele
Calciul

Calciul (Ca) este cu 1,2-1,5 kg ,elementul mineral cel mai raspandit in corpul nostru . Din aceasta masa , 99% se gaseste in oase si dinti , restul de 1% fiind de o importanta primordiala pentru celulele nervoase si musculare . Cum calciul stimuleaza eliberarea de acetylcholina ( acid acetic al cholinei , mediator chimic al sistemului nervos ) , permite contractarea muschilor , iar in lipsa calciului , fibrele musculare nu se mai pot contracta , iar decontractia totala este imposibila , culturistii competitionali cunosc foarte bine rezultatul : spasme musculare incontrolabile si crampe .

Calciul mai are si actiuni de relaxare a sistemului nervos . Nu degeaba unele persoane beau inainte de culcare , o cana cu lapte . In plus , intervine in procesele de coagulare a sangelui , regleaza nivelul PH-ului sanguin . Calciul activeaza enzimele vitale si creste permeabilitatea membranelor celulare .

Lipsa calciului in organism este rara , totusi este remarcata la femei in timpul menopauzei . Pentru o asimilare optima a calciului , corpul are nevoie de magneziu si de fosfor , intr-o proportie bine determinata , de exemplu : 1000 mg calciu , 1000 mg fosfor si 750 mg magneziu . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 1000 mg .
Clorul

In corp , sub forma de ion cloric , impreuna cu ionii de sodiu , regleaza echilibrul osmotic . Clorul (Cl) mai serveste si la productia acidului gastric in stomac . Suplimentarea nu este necesara , clorul se gaseste suficient in alimentatia zilnica .
Magneziul

Magneziul (Mg) activeaza o mare cantitate de enzime , care joaca un rol , printre altele , in metabolismul de proteine si al hidratilor de carbon , si deasemenea in convertirea ATP-ului in celulele musculare . Contrar calciului , magneziul opreste liberarea de acetylcholina , scazand limita excitabilitatii musculare scheletice si a sistemului nervos central , de unde rezulta puterile calmante ale magneziului . Corpul contine cca. 20-30 grame de magneziu , 60% fiind stocat in substanta osoasa . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 400-1200 mg .
Fosforul

Fosforul se gaseste in mare parte in oase ( combinat cu calciu ) , fosforul in forma libera intervine in metabolismul celular , in particular la nivelul muschilor si a creierului .
Potasiul

Potasiul (K) este prezent in corp intr-o cantitate de cca. 150 g . Cea mai mare parte se gaseste in lichidele intracelulare si contribuie la mentinerea echilibrului osmotic . Potasiul este necesar la formarea hidratilor de carbon , in glicogenul muscular si hepatic . Cum este prezent in membranele celulelor musculare si in fibrele nervoase , potasiul , in sinergie cu sodiul este indispensabil la transmiterea de impulsuri nervoase , si declansarea contractiei musculare . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 4000-6000 mg .
Sodiul

Sodiul (Na) impreuna cu clorul si alti electroliti , regleaza presiunea osmotica . Gasim sodiu in membranele celulare a muschilor si a fibrelor nervoase . Cum este prezent in membranele celulelor musculare si in fibrele nervoase , sodiul , in sinergie cu potasiul este indispensabil la transmiterea de impulsuri nervoase , si declansarea contractiei musculare . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 2500 mg .
Oligo-elementele
Cuprul

Cuprul (Cu) este compus din diferite enzime , care participa la transportul oxigenului in corp . Cuprul favorizeaza resorbtia fierului prin intestinul gros , si participa indirect la productia de hemoglobina , in plus clorul este necesar la productia de noradrenalina . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 2,5 mg .
Fierul

Fierul (Fe) serveste corpului la fabricarea hemoglobinei si a mioglobinei prezente in tesutul muscular . Fierul permite transportul oxigenului din plamani in creier si celulele musculare . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 20-25 mg .
Iodul

Este necesar la sinteza a doi hormoni : tiroidian thyroxin (T3) si triodthyrinin (T3) . Acesti doi hormoni regleaza arderea grasimilor . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 150 mcg .
Manganul

Apartine categoriei de oligo-elemente mai putin studiate . Manganul contribuie ,sub forma de catalizator , in sinteza acizilor grasi si a colesterolului . Manganul joaca un rol important in activarea unor enzime , care au rolul de a proteja si dezintoxica organismul
Seleniul

Seleniul (Se) are o actiune similara cu cea a vitaminei C . Seleniul actioneaza ca antioxidant , destinat la protectia si la reperarea celulelor . Contribuie la conversiunea hormonilor tiroidieni . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 200-400 mcg .
Zincul

Zincul (Zn) este compus din numeroase enzime , care participa , printre altele , la metabolismul de baza , la cresterea celulara , la digestie si la productia testosteronului . Aportul zilnic pentru sportivi , este de 25-60 mg .